Skočiť na hlavný obsah
Prečo by deti vôbec nemali piť džús?
pomarančový džús

Prečo by deti vôbec nemali piť džús?

Profesori pediatrie Erika R. Cheng, Lauren G. Fiechtner a Aaron E. Carroll uverejnili v The New York Times príspevok s informáciou, že 3,5 dcl pohár pomarančového džúsu obsahuje 10 čajových lyžičiek cukru.

To je rovnaké množstvo kalórií, ako nájdete v plechovke sladeného perlivého nápoja. Takáto informácia by mala byť pre rodičov dostatočným strašiakom, ale, bohužiaľ, rodičia sa oháňajú „poznatkom“, že džús obsahuje množstvo vitamínov.

Takže s vitamínom C do seba dostávate zároveň obrovské množstvo cukru. Keď pijete čistý džús, pripravujete sa tak o drahocennú vlákninu, ktorú by ste získali konzumáciou celého čerstvého ovocia.

Namiesto toho zaťažujete svoje telo nadbytkom cukru (hoci prírodného), ktoré sa vám rýchlo dostáva do krvi a prispieva k vzniku obezity. Čoraz viac detí je obéznych a nemalú zásluhu má na tom aj džús, na ktorý sa v boji s obezitou veľmi často zabúda.

Môžeme džús nazvať „škôlkarsky nikotín“? Vychovávame generáciu detí, ktorá je odchovaná na džúsoch a bez toho, aby sa ráno napili tejto lepkavej tekutiny, nedokážu začať normálne fungovať.

Telo na džús reaguje tak, že začne vo veľkej miere produkovať inzulín. Ide o hormón, ktorý dostáva cukor z krvi do buniek. Hladina cukru v krvi môže prudko klesnúť a dieťa môže dostať triašku alebo sa správať spomalene.

Nie je prekvapivé, že nízka hladina cukru v krvi zvyšuje chuť na sladké. Vzniká tak bludný kruh, kedy hladina cukru neustále stúpa a klesá.

A nezabúdajte, cukor je – rovnako ako drogy – vysoko návykový!

Nie všetko chutné je aj dobré. Ak svojim ratolestiam kupujete sladené nápoje určené pre deti, ponúkate im hneď niekoľko kociek cukru v malej fľaštičke.

Čo je dobré

  • Obyčajnú vodu z vodovodu odporúčajú aj iní lekári ako nápoj číslo jeden.
  • Na druhom mieste sú balené vody, napríklad špeciálna dojčenská voda alebo stolové vody.
  • Na tretie miesto radia nápoje ovocné, doma pripravené čaje bez cukru.
  • Za vhodné nápoje odborníci pokladajú aj doma pripravené, vylisované ovocné alebo zeleninové šťavy.

Sladené nápoje sú príčinou obezity detí, spôsobujú cukrovku aj zubný kaz,“ vyratúva odborníčka na zdravú výživu.

Aj takto môže vyzerať "vzorový" pitný režim jednej z materských škôlok: na desiatu čaj ovocný - bylinkový ochutený medom, citrónom; mlieko, kakao; pred odchodom na prechádzku iba neochutený čaj; na obed čistá voda, citrónová voda, jablková šťava. V kuchynke má každé dieťa svoj pohár a tiež dávkovač vody - každé dieťa si môže samé načapovať vodu...

pitný režim

Vytvorme vzťah detí k vode z vodovodu ako optimálnemu nápoju pre každodenný správny pitný režim.

Je to praktický a zároveň aj komfortný prístup !   

Pre jednoduché riešenie čistej kvalitnej vody priamo z vodovodu:  https://www.ivekol.sk/sk/aqua-ivekol